Haber Şehir

Yapay zeka, şirket yönetiminde insanlardan daha iyi olabilir mi? – Son Dakika Bilim Teknoloji Haberleri

Getty Images

Amerika Birleşik Devletleri'nde (ABD) yürütülen sınırlı bir araştırma, yapay zeka yöneticilerinin işyerinin bazı yönlerinde insan yöneticilerle eşit performans gösterdiğini ortaya çıkardı. Peki yapay zeka yönetimde insanların yerini almaya başlayabilir mi?

Kanada'nın Vancouver şehrinde yaşayan Hannu Rauma, 83 çalışanı yönetmenin yarattığı stresin cesaretinin kırıldığını ve hayal kırıklığına uğradığını söylüyor.

Rauma, küçük işletmelere pazarlama desteği sağlamak için üniversite öğrencilerini çalıştıran bir şirket olan Öğrenci Pazarlama Ajansı'nda üst düzey yönetici olarak görev yapmaktadır.

Şirketin Kasım ayında Inspira adlı ABD şirketi tarafından geliştirilen yapay zeka otonom yöneticisini kullanmaya başladığını ve her şeyin değiştiğini söylüyor.

Yapay zeka yöneticisi, uzaktaki çalışanların kendi programlarını belirlemelerine ve iş yüklerini önceden planlamalarına yardımcı olur.

Robot yöneticiler çalışanların takvimlerini yöneterek onlara düzenli hatırlatmalar ve iş teslim tarihlerine ilişkin hatırlatmalar gönderiyor. Ayrıca farklı müşterilerle geçirilen süreyi de kaydeder ve bunların doğru şekilde faturalandırılmasını sağlar.

Yapay zeka ayrıca yöneticilere yazılı iletişimlerini iyileştirmeleri için öneriler sunar, işle ilgili soruları yanıtlar ve tüm çalışanların ilerlemesini merkezi bir portalda otomatik olarak günceller.

Rauma, yapay zeka destekli bir yöneticiye geçmenin yalnızca stres seviyelerini azaltmakla kalmayıp aynı zamanda çalışanlarının daha hızlı ve daha verimli çalışmasına da olanak tanıdığını söylüyor:

“Şirketi büyütmeye ve diğer olumlu şeylere odaklanabiliyorum. “Hayatımı uzattığına eminim” diyor.

Rauma, çalışanlarıyla ilişkilerinin de önemli ölçüde geliştiğini ekliyor: “Artık daha eşit şartlardayız. Geçmişte sadece sorunları çözmeye çalışıyorduk. Ama artık daha kaygısız tartışmalar yapabiliriz.”

Yapay zeka insan yöneticilerle işbirliği yaptığında üretkenlik artar

Getty Images

Rauma ve 83 çalışanından 26'sı, Inspira ve ABD'deki Columbia Üniversitesi, Arizona Eyalet Üniversitesi ve Wisconsin Üniversitesi'nden akademisyenler tarafından yürütülen ve yapay zeka yöneticilerinin performansını insanların performansıyla karşılaştıran bir çalışmanın parçası olarak yapay zekayı kullandı.

Katılımcılar üç gruba ayrıldı: birine bir insan yönetici, diğerine bir yapay zeka yöneticisi atandı ve son gruba da hem yapay zeka hem de insan yönetici atandı.

Yapay zeka yöneticisi, çalışanların günlerini önceden planlamasını sağlamada %44'lük bir başarı oranına ulaştı ve çalışanları %42 oranında işe zamanında gelmeleri konusunda motive edebildi. İnsan yöneticiler için bu oranlar %45 ve %44'e çok yakındı.

Ancak yapay zeka yöneticisi bir insan yöneticiyle işbirliği içinde çalıştığında, çalışanların iş günlerini önceden planlamasını sağlamada %72'lik bir başarı oranı elde edildi ve zamanında başlama oranı %46'ya yükseldi.

Çalışmanın kapsamı sınırlı olsa da yapay zeka araçlarını kullanmaya başlayan şirketler için ilginç bulgulara işaret ediyor.

Gözetim aracı olmaktan kaçınılmalı

Getty Images

UPS ve Dell'in de aralarında bulunduğu şirketler, insanların yaptığı işlerde yapay zekayı kullanmak için bu yıl önemli miktarda işten çıkarma yapacaklarını duyurdu. Ancak New York'taki Columbia Üniversitesi'nden Profesör Paul Thurman, yönetim rollerinin tamamen yapay zekayla değiştirilmesinin büyük bir hata olacağını savunuyor:

“Orta düzey yönetim bir şirkette en kritik seviyedir. Bunlar değişmeye başlarsa belirsiz bir yolculuğa çıkıyorsunuz demektir. Çalışanlarınız süreklilik hissetmiyor, mentorluk ve koçluk alamıyorlar… (Bunlar) hepsi. İnsan yöneticilerin yapay zekadan daha iyi olduğu ve aslında odaklanmaları gereken insan beceri seviyeleri.”

Profesör Thurman, yapay zekanın yöneticileri daha yenilikçi çalışma yöntemlerine hazırlayabileceğini söylüyor.

Ek olarak yapay zeka, bir ekipte kimin geride kaldığını tespit edebilir ve bir insan tarafından daha yakından yönetilmesi gerekebilir. Benzer şekilde, daha fazla onaylanmaya ihtiyaç duyan performans yıldızlarına odaklanmalarına da olanak tanıyabilir.

Ancak şirketlerin yapay zeka yöneticilerinin gözetim araçlarına dönüşmesini engellemeleri gerektiğini söylüyor:

“İnsanların sadece zamanında gelmediklerini değil aynı zamanda öğle yemeğinde çok fazla zaman harcadıklarını ve yeterince salata yemediklerini fark ettiğiniz noktaya gelmek istemezsiniz. O kadar ileri gitmek istemezsin.”

Londra'da insan kaynakları danışmanı Tina Rahman, yapay zeka yönetimine aşırı güvenmenin şirketleri insani yönlere değil yalnızca iş sonuçlarına önem vermeye itebileceği konusunda uyarıyor.

“Bir şirketin çalışanlarının yönetimini bu yepyeni yapay zeka sistemine devredip ardından 'iş deneyiminizi önemsiyoruz' demesi çok zor olacak.” Diyor.

İşletme maliyetleri azalsa da orijinalliğini kaybedebilir

Siber güvenlik firması Bores'in kurucusu James Bore, yapay zeka yöneticilerinin en büyük endişesinin insan sorunlarından değil siber güvenlikten kaynaklandığını söylüyor:

“Eğer bir yapay zeka yöneticiniz varsa, şirketinizin tüm iş süreçlerini, prosedürlerini ve telif haklarını onun kullanımına sunmuş olabilirsiniz. Yazılım, kopyalamak isteyenler tarafından ele geçirilebilir ve fidye talep edilebilir.

“Bunlara bağımlı hale gelirseniz ve insanların yerine yapay zeka koyarsanız, kendinizi köşeye sıkışmış halde bulursunuz çünkü artık dayanıklı değilsiniz ve geri dönemezsiniz çünkü insanlara bu yeteneği vermiyorsunuz.”

Bore, insanların yapay zekayla daha verimli hale gelebileceğini ancak bunun bazı sonuçları olacağını söylüyor:

“Daha fazla otomasyon uygularsanız ve daha fazla insanı işten çıkarırsanız, evet, maliyetleri düşürürsünüz. Ancak aynı zamanda şirketinizi daha kolay değiştirilebilir hale getirirsiniz.”

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Antalya Haber
meritking casibom giriş