Yapay zeka konsantrasyon sorunu yaşayan öğrencilere yardımcı olabilir: araştırma
Araştırmacılar, ChatGPT gibi yapay zeka araçlarının, konsantre olmakta ve planlama yapmakta zorluk çeken öğrencilere yardımcı olabileceğini ancak bu araçlara çok fazla güvenmenin onların bilişsel gelişimlerini de engelleyebileceğini söylüyor.
Yapay zekanın (AI) eğitimde kullanımı tartışma konusu olmaya devam etse de yakın zamanda yapılan bir araştırma, bazı durumlarda yapay zekanın konsantrasyon ve dikkat gibi yürütücü işlevlerle mücadele eden öğrenciler için özellikle yakın performansa yardımcı olabileceğini buldu. öğrenciler arasındaki boşluklar
İsveç’teki Lund Üniversitesi’ndeki araştırmacılar tarafından yürütülen çalışma, ergen öğrencilerin sınıfta üretken yapay zekanın kullanışlılığını nasıl algıladıklarını inceledi.
Araştırmanın başyazarı, psikolog Johan Klarin, Lund Üniversitesi’nden Euronews Next akademisyeni ve araştırmacısına şöyle konuştu: “Yönetici işlevlerde daha fazla güçlük çeken öğrencilerin, üretken yapay zeka araçlarını özellikle okul ödevleri için, özellikle de ev ödevlerini tamamlamak için yararlı bulduklarını bulduk.” dedi.
“Bu, akademik başarı için hayati önem taşıyan bilişsel süreçlerle mücadele eden öğrencilere yönelik destekleyici bir yardım olarak bu araçların potansiyelini vurguluyor.”
Araştırmacılar, öğrencilerin yapay zekayı tercih etme ve kullanma eğilimi ile planlama, duygusal düzenleme ve ödev tamamlama sorunları da dahil olmak üzere belirli zorluklarla daha yüksek düzeyde karşılaşma eğilimleri arasında bir bağlantı tespit etti.
Bulgular Frontiers in Artificial Intelligence dergisinde yayınlandı.
Araştırma iki çalışmaya dayanıyordu: İlki İsveç’in güneyindeki dört ilkokuldan yaşları 12 ila 16 arasında değişen 385 öğrenciyi içeriyordu. İkincisi, aynı liseye kayıtlı, yaşları 15 ile 19 arasında değişen 359 öğrenciye odaklandı.
Araştırmalar, genç öğrencilerin %14,8’inin eğitimlerinin bir parçası olarak üretken yapay zekayı kullandığını, ikinci gruptaki öğrencilerin ise %52,6’sının bundan faydalandığını ortaya çıkardı.
Yapay zeka tabanlı sohbet robotları arasında ChatGPT, genç öğrencilerin %70’i ve daha büyük öğrencilerin %88,9’u tarafından açık ara en çok kullanılan araç oldu.
Gelişimlerini destekleyin
Araştırmaya göre, okul ödevlerinde planlama ve bilişsel esneklik gibi zorluklarla karşılaşan öğrenciler, yapay zeka araçlarının özellikle ödevleri tamamlamada yararlı olduğunu buldu.
Klarin, bu öğrencilerin ev ödevlerini tamamlamakta zorluk yaşayabileceğinden, “ev ödevlerinin son aşamalarında onlara rehberlik eden bir destek aracının, ödevi zamanında tamamlama olasılığını artırabileceğini” belirtiyor.
Öğrenciler ayrıca karmaşık görevlerin üstesinden gelmek veya zorlukları planlamak için yapay zekayı yararlı bir araç olarak kullandılar.
Öte yandan araştırmacılar, yapay zeka araçlarının okul ödevlerinde kullanılmaya devam edilmesinin, onlara aşırı güvenme riski taşıdığı konusunda uyarıyor.
Görevleri tamamlamak için yapay zekanın kullanılması, özellikle yürütücü işlevlerin gelişimi için önemli bir dönem olan ergenlik döneminde, kritik bilişsel becerilerin gelişiminin azalmasına neden olabilir.
Sonuç olarak, bu dönemde yapay zekaya aşırı güvenmek ve zorlukların üstesinden gelmeyi öğrenmek yerine hızlı bir çözüm olarak ona başvurmak, genç öğrencilerde bu becerilerin doğal ilerlemesine müdahale edebilir ve daha sonra karmaşık görevlerin üstesinden gelmelerini zorlaştırabilir. hayatta.
Klarin, “Öğrenciler mevcut yeteneklerini geliştirmek yerine üretken yapay zekaya güvenirse, bu gelişmeyi engelleyebilir ve hatta okul ödevlerini başarıyla tamamlamak için gereken bilişsel yeteneklerin bozulmasına yol açabilir” dedi.
“Böyle bir değişikliğin uzun vadeli etkileri olabilir çünkü yapay zeka ile ilgili beceriler yalnızca akademik başarı için değil, aynı zamanda günlük yaşam için de çok önemlidir” diye ekledi.
Yapay zeka hızla geliştikçe ve özellikle genç öğrenciler için eğitime daha entegre hale geldikçe, öğrencilerin yapay zekadan gelişimlerini olumsuz etkilemeden faydalanmalarını sağlamak giderek daha önemli hale geliyor.
Klarin’e göre öğretmenler, üretken yapay zekanın kullanımı ve amacını dengelemeli ve yapay zekayı öğrencilerin becerilerinin yerine geçmek yerine onları tamamlayan bir araç olarak kullanmaya odaklanmalıdır.
“Okullarda üretken yapay zekanın güvenli ve etkili kullanımına yönelik net standartlar ve yönergeler oluşturmak bir öncelik olmalıdır” dedi. “Eğitimciler ve araştırma topluluğu, teknolojik gelişmelerin eğitim ortamını engellemek yerine iyileştirmesini sağlamak için proaktif bir yaklaşım benimsemelidir.”