Güncel Haberler

Avustralya’daki çalışanlar artık çalışma saatleri dışında çağrıları ve mesajları görmezden gelebilecek

Avustralya’da çalışanlara mesai saatleri dışında işverenlerden gelen çağrı ve mesajlara yanıt vermeme hakkı veren yeni yasa yürürlüğe girdi.

REKLAM

Avustralya’da hafta sonları da çalışan ve yoğun iş hayatları nedeniyle tatilde bile e-postalarını kontrol etmek zorunda kalan çalışanların yükünü hafifletmek için yeni bir düzenleme yürürlüğe girdi.

Yeni “bağlantıyı kesme hakkı” kanunu sayesinde çalışanlar artık özel hayatlarına müdahale eden bu gibi durumları görmezden gelebilecek. Bu yasa, iş e-postalarının ve çağrılarının kişisel yaşamınıza sızmasını önlemeyi amaçlamaktadır.

Pazartesi günü yürürlüğe giren yeni düzenlemeye göre çalışanlar, mesai saatleri dışında işverenlerinin mesajlarını okumayı veya yanıtlamayı reddettikleri için cezalandırılamayacak.

Destekleyenler, düzenlemenin, ev ile iş arasındaki çizgilerin Kovid-19 salgını nedeniyle bulanıklaştığı bir dönemde, iş e-postaları, metinler ve çağrılarla kişisel hayatlarının ihlal edilmesine karşı çalışanlara güvence sağladığını söylüyor.

Swinburne Teknoloji Üniversitesi’nden Doçent John Hopkins, “Dijital teknolojiye sahip olmadan önce böyle bir müdahale yoktu. İnsanlar vardiyalarının sonunda evlerine gidiyorlardı ve ertesi gün dönene kadar hiçbir iletişim yoktu” dedi. “Artık tüm dünyada mesai saatleri dışında, hatta tatillerde bile e-posta, mesaj ve çağrı almak normal hale geldi.”

Avustralya’da yapılan bir anket, 2023 yılında Avustralyalıların ortalama 281 saat ücretsiz işte çalışacaklarını ve bunun parasal değerinin 130 milyar Avustralya Doları (88 milyar ABD Doları) olarak tahmin edildiğini ortaya çıkardı.

Yeni düzenleme Avustralya’yı, başta Avrupa ve Latin Amerika olmak üzere benzer yasalara sahip yaklaşık iki düzine ülkeye ekliyor.

Benzer kurallar 2017 yılında Fransa’da da uygulandı ve bir yıl sonra haşere kontrol şirketi Rentokil Introduction, bir çalışanını telefonunu her zaman açık tutmaya zorladığı için 60.000 euro (66.700 $) para cezasına çarptırıldı.

Reklamcılık sektöründe çalışan Rachel Abdelnour, değişikliklerin müşterilerin farklı çalışma programlarına sahip olduğu bir sektörden kopmasına yardımcı olacağını söyledi.

Abdelnour, Reuters’e “Bu tür yasalara sahip olmanın gerçekten önemli olduğunu düşünüyorum” dedi. “Tüm gün telefonlarımıza, e-postalarımıza bağlı olarak çok fazla zaman harcıyoruz ve bence bu durumdan çıkmanın gerçekten zor olduğunu düşünüyorum.”

Reddetme nedeni makul olmalı

İşverenler acil durumlarda ve çalışma saatleri düzensiz olan mesleklerde çalışanlarıyla iletişime geçmeye devam edebilir. Bu durumda çalışanların çağrılara ve mesajlara cevap vermeme nedeninin makul olması gerekmektedir.

Avustralya’nın endüstriyel tahkim kurulu olan Adil Çalışma Komisyonu (FWC), gerekçenin makul olup olmadığına karar verir. Bu karar, çalışanın rolü, kişisel koşulları, iletişimin nasıl ve neden yapıldığı gibi faktörler dikkate alınarak verilmektedir.

FWC, durdurma ve vazgeçme emri çıkarma yetkisine sahip ve eğer bu yeterli değilse, bir çalışana 19.000 A$’a kadar ve bir işletmeye 94.000 A$’a kadar para cezası verebilir.

Öte yandan bir işveren grubu olan Avustralya Sanayi Grubu, yeni mevzuatın nasıl uygulanacağına ilişkin belirsizliğin işverenler ve çalışanlar arasında kafa karışıklığı yaratacağını söylüyor. Grup ayrıca bu yasaların işleri daha az esnek hale getireceğini ve bu süreçte ekonomiyi yavaşlatacağını da savunuyor.

“Yeni düzenleme kelimenin tam anlamıyla yanlış alandan çıktı, pratik etkileri konusunda çok az istişarede bulunuldu ve işverenlerin hazırlanması için çok az zaman tanındı.”

Avustralya Sendikalar Konseyi başkanı Michele O’Neil, yasaya eklenen uyarının makul taleplerle çelişmeyeceğini ve bunun yerine çalışanların yönetimin kötü planlamasının bedelini ödemesini engelleyeceğini söyledi.

O’Neil, gece yarısı vardiyasını bitiren bir çalışanın dört saat sonra sabah 6’da işe döneceği yönünde bir mesaj aldığını söyledi. “İletişim kurmak o kadar kolay ki artık sağduyuya gerek yok” dedi.

“Bunun patronları durduracağını ve onların gerçekten mesaj mı yoksa e-posta mı göndermeleri gerektiğini düşünmelerini sağlayacağını düşünüyoruz.”

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu